Inmiddels ligt op verschillende wegen op Terschelling een uniek en duurzaam product: Ecofalt, een nieuw product voor het maken van gesloten verhardingen. Oftewel: het duurzame alternatief voor asfalt. “Bijna tien jaar geleden heb ik Ecofalt ontwikkeld, het is zogezegd mijn duurzame kindje”, vertelt Geert Abbink van weg- en waterbouw Abbink Boekelo. Dit bedrijf is gevestigd in Enschede en heeft sinds 2014 een nevenvestiging op Terschelling.
Succesverhalen info:
Koud geproduceerd
Hoewel Ecofalt de uiterlijke kenmerken heeft van ‘gewoon’ regulier asfalt (dat warm wordt geproduceerd), is niets wat het lijkt. De onder- en tussenlaag van Ecofalt bestaat voor maar liefst 90% uit gerecycled slooppuin, het wordt volledig koud geproduceerd en dit zorgt voor een reductie van 100% in gasverbruik en CO2-uitstoot (bij productie). Ter vergelijking: voor het produceren van regulier asfalt is een productietemperatuur van 180 graden Celsius nodig. Bovendien is Ecofalt veel stiller dan regulier asfalt.
Onderzoek
“Doordat we Ecofalt koud produceren, gebruiken we geen energie en daarnaast gebruiken we alleen biobased bindmiddelen waardoor het bitumengehalte* enorm laag is”, legt Geert uit. “Dit is daarmee een uniek product waar we onlangs een Europese subsidie voor hebben gekregen. Hiermee doen we verder onderzoek naar hoe we dit product kunnen opschalen en gelijk kunnen stellen aan regulier asfalt. Dat is namelijk heel lastig omdat asfalt bepaalde technische normen heeft waar het aan moet voldoen. Zo moet het bitumengehalte in het reguliere asfalt bijvoorbeeld tussen de 5 en 8 procent zijn. Terwijl je dit omwille van duurzaamheid juist eruit wilt hebben of in ieder geval zo laag mogelijk wil houden, zoals bij Ecofalt. Tegen dit soort hiaten in de regelgeving lopen we regelmatig aan. Mede daarom vind ik het stoer en bewonderenswaardig van de gemeente Terschelling dat hier ruimte voor wordt gegeven. Dat is heel belangrijk omdat het body aan je product geeft, want je kunt bewijzen dat het werkt.”
Aanleggen
Onderdeel van dit subsidieproject en het onderzoek is de aanleg van Ecofalt op de hoofdweg in Oosterend op Terschelling. “Daar hebben we veel data uit kunnen halen die we gebruiken om Ecofalt weer naar een hoger plan te tillen. Het allereerste stukje Ecofalt op Terschelling, hebben we in 2015 gelegd bij de Noordhoek in Lies. Op een bestaande asfaltweg is een nieuwe profileerdeklaag van ongeveer 35 millimeter van Ecofalt aangebracht.” Maar inmiddels rijden we op Terschelling vaker op Ecofalt dan we misschien denken en weten. Ook de Badweg Formerum is inmiddels van Ecofalt net als de hoofdweg bij Midsland, een klein stukje fietspad bovenop Baai Dellewal heeft Ecofalt, een stukje fietspad bij het Duinmeertje, maar ook op de Vluchtweg op West en de Lijkweg in Oosterend. “We proberen, in overleg met de gemeente, elke keer dat we een stukje regulier asfalt moeten onderhouden, hier Ecofalt aan te leggen. Dat kan heel gemakkelijk omdat het koud geproduceerd is en dus ook niet afkoelt zonder dat dit de bedoeling is. Als wij op maandag Ecofalt meenemen naar het eiland kunnen we dat zelfs de woensdag nog verwerken. Dat is met gewoon asfalt niet aan de orde.”
Besparen
Regelmatig wordt onderzocht hoe dit duurzame asfalt zich houdt op met name drukke wegen. Op die manier wordt het mengsel elke keer weer een beetje aangepast en verbeterd. Een blijvend proces in ontwikkeling dus. “Een van de normen voor een asfaltdeklaag is dat het acht jaar mee moet gaan. Ecofalt gaat gemiddeld twaalf jaar mee, resultaten laten nu zien dat Ecofalt veel minder snel veroudert dan regulier asfalt. Daarnaast hoeven we bij het vernieuwen van de weg vaak minder materiaal te gebruiken. Met Ecofalt werken we CO2-neutraal. Daarnaast, als je het in cijfers bekijkt, besparen we met Ecofalt voor een reguliere weg van 100 meter lang en 5 meter breed maar liefst 1575 m3 gas. Dat is een gemiddeld gasverbruik van een huishouden op jaarbasis. Daarnaast bespaart het 3,44 ton aan CO2–uitstoot. Met de aanleg van Ecofalt bij het project hoofdweg Hoorn-Oosterend op Terschelling hebben we al 11,5 duizend kuub aardgas bespaart, dat is een besparing van 25,5 duizend kilogram CO2–uitstoot. Omgerekend is dat het jaargebruik van ongeveer tien huishoudens aan aardgas.”
Ambities
Ambities voor de toekomst zijn er volop maar eentje springt er met kop en schouders bovenuit, vertelt Geert. “Mijn grootste ambitie nu met Ecofalt is dat het in bestek en in de uitvragen gelijk wordt gesteld met asfalt. Dat is mijn grootste uitdaging de komende jaren. Maar dat gaat me zeker lukken.”
*Bitumen is een viskeus vloeibaar mengsel van verschillende koolwaterstoffen die voorkomen in ruwe aardolie.
Contact
- Geert Abbink / Abbink Terschelling weg en waterbouw / Ecofalt
- Dorpsstraat 24, 8896 JE Hoorn
- +31534282278
- info@abbinkboekelo.nl