Restwarmte niet weg koelen, maar benutten
Dat de nieuwe schepen van Rederij Doeksen in meerdere opzichten uniek zijn, vinden niet alleen zijzelf, zo berichtte de rederij onlangs in Drijfveren. Ook de internationale pers is zeer belangstellend, vooral naar de innovatieve, milieusparende toepassingen op de schepen, zoals de warmteterugwininstallaties. En dat vinden wij van Terschelling Energie dan weer goed nieuws!
In Drijfveren stond: "Zonder al te veel te vervallen in technisch jargon, werken de warmteterugwininstallaties als volgt. De restwarmte van het motorkoelwater en van de uitlaatgassen, wordt nu niet weg gekoeld of uitgestoten, maar benut. Met deze restwarmte wordt een werkingsvloeistof met een heel laag kookpunt in oververhitte toestand gebracht. Vervolgens expandeert deze werkingsvloeistof in een schroefcompressor, die omgekeerd werkt en een generator aandrijft. Zo wordt elektrisch vermogen opgewekt: zo’n 120 KW per schip. Dit vermogen wordt opgeslagen in accu’s en in de havens benut voor aandrijving van de boegschroeven. Dit betekent een aanzienlijke vermindering van brandstofgebruik én schadelijke uitstoot. De toch al efficiënte schepen worden hierdoor nog efficiënter en milieuvriendelijker."
"Helemaal nieuw is deze techniek niet. Hij werd al benut in landinstallaties zoals de kas- en tuinbouw. Nieuw is wél dat deze techniek nu ook beschikbaar is voor toepassing op schepen als de onze. We zijn daar blij om en hebben de kans direct gegrepen deze techniek te implementeren. Voor een kwetsbaar gebied als de Waddenzee is het belangrijk dat de nieuwe schepen op een zo milieuvriendelijk mogelijke manier gaan varen. Door het gebruik van deze ePacks halen we energie uit restwarmte en verminderen daarmee het brandstofgebruik én de uitstoot van schadelijk emissies. Weer een mooie stap in de ‘groene’ richting!"
En daar kunnen wij het uiteraard alleen maar mee eens zijn! Binnenkort meer nieuws over de duurzame ambities van Rederij Doeksen op het Platform!
Volg de bouw van de nieuwe schepen op www.denieuweschepenvandoeksen.nl.
Of kijk voor de internationale artikelen op: