Q&A

Vraag & Antwoord

Via Terschelling Energie krijg je duurzame energie "rechtstreeks Vandebron". Hierdoor weet je precies waar je stroom vandaan komt en waar je geld naar toe gaat. Bovendien bepaal je zelf welke energiebron je kiest. Je hebt keuze uit zon, wind of bio-energie. Omdat de levering van stroom via het nationale elektriciteitsnet gaat, ben je 100% stroomzeker, ook als het niet waait of de zon niet schijnt.

Lidmaatschap & Certificaten

Wie hebben het voor het zeggen bij Terschelling Energie?

De leden van de coöperatie! De hoogste zeggenschap ligt bij de Algemene Ledenvergadering. Deze vergadering benoemt het bestuur. Het bestuur draagt nieuwe plannen en voorstellen aan en voert besluiten uit. De Raad van Commissarissen houdt toezicht op het beleid van het bestuur en op de algemene gang van zaken in de cooperatie en de ondernemingen die daaraan verbonden zijn.

Wat voor invloed heb ik als lid op de koers van Terschelling Energie?

Tijdens de jaarlijkse algemene ledenvergadering (ALV) stelt het bestuur de koers van de coöperatie voor aan de hand van (nieuwe) plannen. De leden bepalen bij meerderheid van stemmen de doorgang van deze plannen.

Wat levert mijn deelname aan Terschelling Energie op?

Bij deelname aan de coöperatie koop je minimaal een certificaat t.w.v. €50. Tijdens de algemene ledenvergadering wordt bepaald hoeveel rendement er op het aandeel zit. Dit wordt bepaald over het afgelopen jaar. Bij winstuitkering ontvang je dit percentage over jou aandelen.

Zijn de certificaten van Terschelling Energie verhandelbaar?

Nee. Je kunt ze enkel aan de coöperatie aanbieden. De coöperatie is verplicht ze terug te kopen tegen de nominale waarde, dus €50.

Wat gebeurd met de certificaten in het geval van overlijden?

Dan gaan de certificaten over naar erfgenamen. Zij kunnen dan beslissen ze te houden of terug te verkopen aan de coöperatie.

Worden in het geval van overlijden erfgenamen automatisch lid?

Nee, maar de erfgenamen krijgen wel de certificaten. Een erfgenaam kan zelf lid worden en de certificaten van de overledene meenemen. Hij hoeft dus geen nieuw certificaat aan te schaffen.

Aanmelden & Overstappen

Hoe kan ik klant worden?

Je kan via onze website simpel overstappen op Terschelling Energie via partner Vandebron. Kom je hier niet uit dan kun je ons altijd vragen om hulp. Stuur een mail of vraag een van ons! Daar zijn we voor.

Moet ik overstap boete betalen?

Ben je nog nooit overgestapt van energieleverancier of veranderd van contract, dan heb je een overeenkomst voor onbepaalde tijd (zonder einddatum). Je kunt dan op ieder moment overstappen zonder opzegvergoeding. Je hoeft je alleen maar aan te melden bij Terschelling Energie, wij regelen de complete overstap en opzegging bij je huidige energieleverancier.

Ben je ooit al eens gewisseld van energieleverancier of contractsoort? Dan heb je waarschijnlijk een contract voor bepaalde tijd, bijvoorbeeld 1, 2, 3 of 5 jaar. Wanneer je tussentijds wil overstappen naar Terschelling Energie, dan mag je huidige energieleverancier een opzegvergoeding in rekening brengen.

Hoe hoog is de boete?

Heb je een energiecontract voor een jaar en zeg je het contract eerder op? Dan kan maximaal 50 euro in rekening gebracht worden. Heb je een energiecontract voor langer dan een jaar? Dan moet je kijken hoeveel tijd het nog zou duren voordat het contract afloopt als je gewoon was doorgegaan. De boete voor particulieren is maximaal €125 per contract. Het energiebedrijf mag dit voor gas en voor elektriciteit vragen. Als je met allebei stopt, betaal je dus maximaal het dubbele bedrag.

Duur afloop contractHoeveel moet u maximaal betalen?
Korter dan 1,5 jaar€ 50
1,5 - 2 jaar€ 75
2 tot 2,5 jaar€ 100
Langer dan 2,5 jaar€ 125

Zakelijk contract

Hoeveel de opzegboete van een zakelijk contract is, hangt af van het energiecontract dat je hebt en van het moment waarop je stopt. In de Elektriciteitswet en in de Gaswet wordt vermeld wat onder redelijke opzegvergoeding wordt verstaan en aan welke regels energieleveranciers zich moeten houden. Voor kleinzakelijke afnemers gelden er andere regels dan voor consumenten.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt dat er sprake is van een redelijke opzegvergoeding voor kleinzakelijke afnemers als deze voldoet aan een van drie onderstaande criteria:

  • Maximaal 15% van de resterende (verwachte) waarde van de overeenkomst.
  • Het verschil tussen de waarde van de overeenkomst op basis van de marktprijs op het moment van beëindigen en de resterende waarde van de overeenkomst, plus een administratieve vergoeding van maximaal 50 euro.
  • Maximaal 100 euro per niet uitgediend jaar.

Kijk dus goed je contract na of bel je leverancier om de opzegregels op te vragen.

Cooperatie

Waarom een coöperatie?

De coöperatie is een vereniging die een gezamenlijke onderneming drijft met democratische besluitvorming. Bewoners, verenigingen en bedrijven kunnen lid worden van de coöperatie. Een coöperatie gaat overeenkomsten aan voor haar leden. Ze behartigt bepaalde zakelijke belangen van haar leden, zoals inkoop van energie en verkoop van diensten en/of producten. De winst mag worden uitgekeerd aan de leden. Op deze manier is Terschelling Energie er voor en door Terschellingers.

Lid worden of klant worden

Als lid van de coöperatie bepaal je mede hoe we Terschelling het beste kunnen verduurzamen. Je beslist namelijk mee over de verdeling van de winsten. Bij aanvang schaf je minimaal een Certificaat van Deelname (ofwel Bewijs van Eigenaarschap) aan t.w.v. €50 per stuk. Meer mag ook. Ieder lid heeft één stem in de ledenvergadering, onafhankelijk van het aantal certificaten dat je hebt.Tijdens de jaarlijkse Algemene Leden Vergadering besluit je samen met de andere leden hoe de winst besteed wordt. Dit kan geïnvesteerd worden in nieuwe duurzame projecten op Terschelling en in winstuitkering.

Als via Terschelling Energie neem je energie af direct van de bron. Je koopt bijna direct je elektriciteit af bij de boer die het opwekt. Bijna, want wij zitten ertussen om het voor je te regelen. Via onze website kun je in een paar simpele stappen klant worden of overstappen. Je kunt ook bellen met onze klantenservice. Vind je het fijn om persoonlijk advies te krijgen over je opties, dan komen we graag bij je langs. Het is handig als je energienota van afgelopen jaar erbij hebt of weet wat je energieverbruik ongeveer is.

Word nu lid.

Wat gebeurt er met de winst?

Alle winst die de cooperatie maakt, wordt danwel uitgekeerd aan de certificaathouders, dan wel geinvesteerd in duurzame projecten op het eiland. De leden bepalen jaarlijks hoe de winst wordt verdeeld tijdens de Algemene Leden Vergadering.

Samenwerkingsverband met Vandebron

Waarom werkt TE samen met Vandebron?

Terschelling Energie werkt samen met Vandebron, omdat Vandebron volgens een uniek concept werkt. Zij hebben geen belang bij hoeveel stroom je afneemt. Dit komt omdat Vandebron geen geld verdient aan je verbruik. Andere leveranciers doen dit wel en hebben er dus belang bij dat je meer stroom verbruikt.

Bij Vandebron kan je groene stroom afnemen, rechtstreeks van de energiebron die jij kiest.

De doelen van Terschelling Energie, passen precies in dit concept. Wij willen duurzaam leveren, duurzaam opwekken en we willen besparen! Door onze lokale bronnen aan te melden op de energiemarktplaats van Vandebron, wordt dit op een handige manier mogelijk gemaakt.

Wat is de meerwaarde van Vandebron ten opzichte van andere energieleveranciers?

De meeste energiebedrijven hebben een dubbel verdienmodel; ze verdienen aan een maandelijks bedrag (de vaste leveringskosten) én ze maken marge op het verbruik van energie. Ze maken dus winst op de stroom die je verbruikt en daarmee hebben ze er baat bij om meer stroom aan je te verkopen. Vandebron verdient alleen aan de vaste leveringskosten. Deze zijn €6,25 per maand, inclusief BTW, per product (gas of stroom), ongeacht je contractduur.

Door dit verdienmodel hebben we er geen baat bij als je meer verbruikt. Integendeel, een lagere energierekening voor jou is ook in ons voordeel; als onze klanten minder stroom verbruiken, kunnen we meer klanten op een energiebron aansluiten. Bovendien weet je bij Vandebron waar je energie vandaan komt en dat die 100% groen en Nederlands is.

Is de stroom die ik koop echt groen?

De stroomprijs die jij betaalt, gaat 100% naar de door jou gekozen energiebron en de hoeveelheid stroom die jij verbruikt, wordt ook opgewekt door jouw energiebron. De energiebron levert aan het nationale net en jij haalt je stroom van hetzelfde net. Er is geen fysieke verbinding tussen je energiebron en je huis, want dan zouden we een stroomlijn moeten spannen van je huis naar je energiebron.

Wij maken wel een financiële en administratieve koppeling; de hoeveelheid stroom die jij inkoopt, wordt geleverd door de door jouw gekozen energiebron en hij / zij ontvangt hiervoor jouw geld. Je hebt dus twee garanties: je weet precies waar je stroom wordt opgewekt en waar je geld naartoe gaat.

Wie is waar verantwoordelijk voor in de samenwerking tussen TE en Vandebron?

Omdat TE zelf geen energieleverancier is en daarmee geen energie kan leveren aan consumenten, is gekozen voor een samenwerking met Vandebron. Vandebron is een vergunninghoudende energieleverancier. Wanneer je overstapt, sluit je dus een energiecontract bij Vandebron. Sommige energiebronnen leveren genoeg energie voor een paar duizend huishoudens. Bij het leveren van energie komt veel kijken: het beheren van energieprocessen, het leveren van service en het voeren van de klantenadministratie. Dit is te veel werk voor een energiebron of energiecooperatie om naast zijn andere werkzaamheden te doen. Daarom neemt Vandebron dat uit handen. Ze zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9:00 tot 18:00 uur (vrijdag tot 17:00 uur) en per mail vragen@vandebron.nl.

Terschelling Energie zorgt voor de ledenadministratie, onderhoudt het online platform, verzorgt informatieavonden over duurzaamheid en heeft nauw contact met het Energieloket en andere partners om lokale duurzame initiatieven tot stand te brengen of te ondersteunen. Bovendien zijn we altijd bereikbaar via Twitter, Facebook en per mail info@terschellingenergie.nl

Hier vind je de voorwaarden van Vandebron: https://vandebron.nl/#!/voorwaarden

Wat gebeurt er als mijn bron niet meer werkt?

Wanneer het niet waait of de zon niet schijnt, zorgt Vandebron ervoor dat je stroom geleverd krijgt van andere bronnen, zodat je altijd zeker bent van je energie. Hier merk je niets van, want de levering van stroom wordt niet onderbroken. Iedere bron levert namelijk aan het nationale net en jij haalt je stroom van hetzelfde net.

Er is geen fysieke verbinding tussen jouw producent en jouw huis, want dan zouden we een stroomlijn moeten spannen van jouw huis naar jouw bron. Wij maken wel de administratieve en financiële koppeling; de hoeveelheid stroom die jij inkoopt, wordt geleverd aan het net en de producent ontvangt hiervoor jouw geld. Je hebt dus twee garanties: je weet precies waar je stroom opgewekt wordt en waar je geld naartoe gaat.